6 motive pentru care nu ar trebui sa utilizezi un CMS
Ar fi interesant de aflat cine anume a fost primul care a avut ideea de a sugera clientilor ca ar fi capabili, printre solicitarile la care sunt supusi ca urmare a gestionarii propriei afaceri, sa isi gestioneze si site-ul, in ideea ca aceasta ar fi ceva atat de usor de gestionat, incat se rezuma la citit si scris.
Este clar faptul ca din acel moment, o nebunie de site-uri de calitate joasa a impanzit internetul. Departe de noi gandul sa afirmam ca orice site gestionat de catre proprietar este „a priori” un site prost facut, si ca doar geniul specialistului poate sa participe la crearea unei „masterpiece”, insa in marea lor majoritate site-urile create de persoane care nu sunt la curent cu tendintele de ultima ora, se caracterizeaza printr-un aspect specific.
Mai sunt si diferitele campanii de tutoriale care reusesc sa convinga orice viitor proprietar de site, ca realizarea si gestionarea acestuia, nu este mare lucru, mai ales daca se urmeaza pasii descrisi de ei, orice novice reusind sa intocmeasca rapid si simplu un site conform schemei prezentate. Nu este deloc neadevarat ca se pot crea usor astfel de site-uri, insa faptul ca sunt sau nu de calitate… asta ramane de discutat in momentul in care clientul nu reuseste sa ia legatura cu proprietarii, sau in momentul in care site-ul este invizibil pentru public din varii motive.
Orice pusti de gradinita poate face un desen al unei flori pentru mama, aceasta este foarte posibil, la randul sau sa fie teribil de impresionata de talentul micutului ei si sa afiseze opera de arta pe frigider, insa, de aici si pana a deschide o expozitie de arta cu vanzare…. alt drum, alta directie.
In aceste conditii, sa convingi un viitor proprietar de site sa isi vada de treburile sale si sa lase managementul site-ului pe mana cui se pricepe, este un slalom complicat si necesita exersarea celei mai perfecte diplomatii, daca se poate spune asa.
CMS (content management system) ar trebui sa fie utilizat doar de cei care au experienta in gestionarea unui site, produsele ca WordPress, Joomla, sau Drupal oferind sursa cea mai sigura pentru cresterea sau decaderea website-ului, scopul crearii lor fiind tocmai acela de a oferi designerilor, dezvoltatorilor si managerilor de continut sansa de a manageria optim, de a dezvolta si de a proiecta site-ul.
Continutul atent creat pentru a se adresa motoarelor de cautare, si implicit pentru a creste vizibilitatea site-ului, va fi prima zona unde clientul va interveni, uitand faptul ca persoanele care cauta un anumit obiect sau serviciu nu utilizeaza frazeologia tipica.
Care sunt motivele pentru care clientii nu ar trebui sa se atinga de site-ul lor:
- vulnerabilitatile de securitate in CMS se traduc in vulnerabilitati de securitate in site-ul propriu-zis. Daca nu aveti un contract care sa va absolve de neplacerile generate ca urmare a interventiei proprietarului, este foarte probabil ca veti fi tras la raspundere pentru orice problema de securitate
- produsele CMS inhiba abilitatea de a crea un cod sursa structurat semantic, tocmai datorita facilitatilor pe care le ofera
- produsele CMS au, printre alte avantaje si dezavantajul de a face taskurile simple, putin mai complicate, mai complexe
- prin adaugarea de continut prost gestionat se poate influenta negativ timpul de incarcare a paginii, si , ca atare vizibilitatea site-ului are de suferit din plin
- unele produse CMS nu sunt neaparat SEO-friendly imediat ce sunt achizitionate, de cele mai multe ori e nevoie sa jonglati cu setarile pentru a face paginile mai „pe placul” motoarelor de cautare. Plus de asta, sunteti sigur ca este in avanajul dumneavoastra sa ignorati SEO sau sa il lasati la indemana unei platforme care nu are implementata nici o setare in acest sens?
- auto-gestionarea site-ului presupune includerea de modificari, care de cele mai multe ori implica schimbari chiar asupra designului site-ului, pe care dezvoltatorul trebuie sa si le asume, sa le gestioneze, modificari impuse si care de fapt consuma energie inutil din partea dezvoltatorului pentru a contracara efectele induse de modificari.
Si pana la urma, de cate ori este neaparat necesara interventia asupra unui site pentru actualizarea acestuia? Oare nu este mai logic sa faca modificarile DOAR cei care stiu ce implica orice virgula adaugata sau stearsa dintr-un site?