FeelReal- o inovatie de proportii sau un esec lamentabil?
In lupta pentru suprematia asupra realitatii virtuale, majoritatea firmelor se concentreaza pe obtinerea unei imagini cat mai apropiate de realitate, cu echipamente cat mai putin incomode si cu aspect cat mai estetic.
Dintre acestea, se pare ca una singura, si anume start-up-ul FeelReal ignora cursa „oficiala”, creind pentru clientii sai o versiune noua de dispozitiv pentru realitatea virtuala si anume masca FeelReal.
Date generale
Dispozitivul creat de ei, se presupune ca va va introduce in lumea fantastica a realitatii virtuale apeland la toate cele 5 simturi ale utilizatorului, nu doar la vaz si auz.
Costul estimat de productie al unei astfel de masti este in jurul sumei de 250$, relativ accesibila pasionatilor de gaming din intreaga lume.
Detalii tehnice
Masca contine microcoolere pentru simularea senzatiei de curent de aer, de deplasare, micro-incalzitoare pentru simularea caldurii, micro-sprinklere pentru umezeala sau ceata, si chiar un sistem de simulare a mirosurilor dotat cu micro-cartuse interschimbabile, specifice imaginii ce urmeaza a fi vizionata.
Masca vine in completarea ochelarilor pentru realitatea virtuala, a HoloLens-urilor, de putin timp lansate pe piata, a ochelarilor Oculus Rift, iar FeelReal are in lucru si o casca cu aceleasi dotari care se adapteaza la sisteme stil Cardboard, si ambele promit sa ofere cea mai completa experienta in lumea jocurilor sau filmelor 3D.
E foarte interesant de aflat daca exista cineva care si-ar dori, sa zicem, sa miroase jocurile pe care le joaca ( eu , una, sigur ca ma indoiesc ca aceasta facilitate m-ar face mai fericita ) .
Dotari optionale
In ceea ce priveste cartusele oferite de FeelReal, acestea sunt, in marea lor majoritate mirosuri de jungla, de cauciuc ars, de foc, de praf de pusca, dar si o gama variata de alte mirosuri care mai de care mai interesante, astfel incat creatorii de jocuri virtuale pot comanda propria lor „formula magica”, propriul „cocktail” de mirosuri, adaptat subiectului ilustrat, pentru suma de-a dreptul interesanmta de 300 $ ( ceva mai mult decat masca propriu-zisa!!! interesanta optiune de marketing).
Nici masca si nici casca nu ating fata utilizatorului, ceea ce ar trebui sa asigure un minim de confort acestuia.
Istoric
Aceasta nu este prima incercare de acest fel, de a adauga mirosuri in timpul vizionarii filmelor.
Incepand cu anii `60 au fost cateva tentative rapid abandonate, fie datorita zgomotului deranjant facut de eliberarea substantelor olfactive din containerele in care erau stocate, pe durata vizionarii filmului, fie distributia neuniforma si lenta a mirosului in incaperea de vizionare, astfel incat parte dintre spectatori simteau mirosul la ceva vreme dupa ce se consuma actiunea, fie datorita reactiilor la mirosuri intense, manifestate prin stranuturi repetate, situatii la care, persoanele aflate cel mai aproape de container erau cele mai expuse.
Toate aceste detalii, precum si multe alte inconveniente au condus la abandonarea ideii de a furniza senzatii olfactive in sala de vizionare.
Realitatea virtuala aduce o noua oportunitate si anume, implicarea celorlaltor simturi si administrarea si dozarea individuala a aromelor.
Consideratii
Din acest motiv eu cred ca masca sau casca FeelReal vor fi, fie un succes de piata, fie un esec total. Cei care doresc sa faca parte astfel din viitorul realitatii virtuale, pot participa la subscriptia publica organizata de producatori aici, insa subscriptiile sunt foarte mici pana in acest moment, desi a trecut deja aproape jumatate din timpul alocat subscriptiei si pana azi, s-au inregistrat doar 60 de cotizanti, ceea ce inseamna un interes scazut al publicului pentru o astfel de initiativa.
As vrea sa sper ca vor exista vreodata si astfel de dispozitive care sa ofere tuturor simturilor ocazia sa participe, exact ca in viata reala, insa ma indoiesc de faptul ca asta nu va aduce o virtualizare mai mare a relatiilor interumane.
Ce vom alege pentru viitorul nostru?