Web design- unde se termina si unde incepe calitatea unui site bine-facut
Este atat de usor sa faci o pagina de amator, dar la fel de usor este sa realizezi una cu adevarat profesionista. Daca nu aveti timp sa rasfoiti pagini dupa pagini, sa va analizati sentimentele in legatura cu acestea si va doriti sa comandati un site oricarui dezvoltator, ne oferim sa va fim ghizi in ceea ce priveste judecarea unei pagini Web.
O pagina realizata cu profesionalism este o pagina curata, accesibila oricarui privitor, intr-o paleta de culori vesele, optimiste, semnificative pentru continut. De multe ori aceasta se poate obtine foarte simplu, pur si simplu eliminand sau dezactivand din elementele pe care ti le pune la dispozitie programul de web design in care lucrezi.
O caracteristica a incepatorilor este sa umple de imagini si continut toata pagina, de aceea, o pagina aerisita, cu text usor lizibil si cateva imagini mari in culori asortate cu paleta aleasa, sunt de cele mai multe ori aspectele care caracterizeaza o pagina realizata de profesionisti.
Daca este sa ne luam dupa „The Non-Desiner’s Web Book „a lui John Tolett, un site mai putin profesional are unul sau mai multe dintre urmatoarele caracterisitci:
- Background-uri
- Pentru a obtine o pagina de amator, cel mai simplu este sa lasati culoarea gri sau o culoare apropiata de cea a textului, astfel incat sa fie foarte dificil de citit. Nimeni nu va avea rabdarea de a forta intrarea intr-un site dificil, ca atare, paginile astfel create vor ajunge cu siguranta acolo unde le este locul, la coada clasamentului, pentru ca, nu-i asa, clasamentul ne intereseaza pe toti.
- De asemenea fonduri aglomerate, agitate, in culori tipatoare, deranjante, pot fi si ele o marca a unui site realizat de mantuiala.
- Textul
- Textele cu fonturi prea mici, sau aglomerate, dar si textele care, dimpotriva se lungesc pe pagina, obosesc ochii privitorului, care va renunta la acest efort in cel mai scurt timp.
- Paragrafe nesincronizate, unele scrise cu Caps , altele cu alta culoare, sau Italic, un text scris asimetric din punct de vedere estetic, lasat ” de mantuiala”, cuvinte subliniate care nu sunt de fapt link-uri, blocand cititorul in mirajul unui click salvator, sunt toate, aspectele unui site neingrijit, ne-profesionist si care probabil nu va avea succes.
- Link-urile care nu duc nicaieri, neverificate, catre pagini care nu mai sunt active, scrise cu culoarea albastra (default) cu denumiri care nu spun nimic, un text plin de link-uri inutile care te duc de la o pagina la alta uitand de unde ai plecat de fapt si ce anume cautai, sau link-uri care nu sunt marcate, astfel incat habar nu are cititorul ca poate primi mai multe explicatii, dar si link-uri amestecate cu text care este doar evidentiat in aceeasi culoare cu link-ul, zapacesc cititorul si-l pierd. Paleta de culori este uriasa, de ce sa folositi o singura culoare pentru tot? Atentie totusi sa nu va transformati textul intr-un papagal multicolor unde nimeni nu mai stie ce si cum sa faca.
- Grafica
- Imagini uriase care se incarca greu, incetinesc paginile, imagini care nu au nici o legatura cu textul sau cu ideea din el, miniaturi care nu se pot maximiza, sau care maximizandu-le au aceeasi dimensiune de imagine ca si miniatura respectiva, pagina completandu-se cu spatiu alb, grafice fara tabele explicative sau legende, grafice lipsa, insa mentionate in text, grafice care nu intra in ecran (cel putin unul de 800×600 pixeli), sunt toate aspecte care denota o pagina de amatori.
- Tabele
- Tabelele folosite ca elemente de design, in special cele cu borduri mari, menite, parca sa atraga atentia, sunt considerate o gresala de incepatori.
- Animatii
- Textul care apare si dispare periodic (blink), pentru a atrage atentia nu mai este considerat de mult o „gaselnita” pentru atragerea atentiei. De asemenea, imaginile animate utilizate pentru semnalizarea unor bucati din text, a unor adrese, a unor elemente de contact, mai ales daca nu pot fi oprite, iar miscarea acestora este enervanta sau prea rapida, pot goni cititorii de pe pagina de web. Acestea ar putea fi totusi chiar elemente care prind pe site-urile adresate copiilor de varsta mica si prescolarilor.
- Gunoi
- Niciodata nu inserati numarul de pagina, este inutil si cel putin ciudat.
- Nu atasati elemente de publicitate ieftine, asta da un aspect de pagina ieftina chiar daca textul si intentia este foarte buna.
- Limitati-va la 800×600 de pixeli, astfel incat, sa nu fie nevoit cititorul sa deplaseze stanga-dreapta imaginea pentru a citi sau a vedea. Acest efort suplimentar il va tine pe pagina cel mult 3-4 randuri, dupa care il veti pierde definitiv.
- O pagina incarcata cu prea multe miniaturi fara sens, trantite acolo ca sa umple spatiul nu este in avantajul dumneavoastra. Primul impact pe care il are cititorul cu pagina respectiva este imaginea. Utilizand o multitudine de imagini micute, care pot sau nu sa fie la subiect, vor obosi cititorul si va considera pierdere de timp citirea textului.
- Navigarea
- Fie ca nu este clar unde duce adresa, fie ca este foarte complicat sa ajunga unde isi doreste, cititorul unei astfel de pagini renunta foarte repede sa mai astepte alte detalii. Daca isi dorea aventuri de genul expeditiilor in cautarea arcei pierdute, nu tasta „suruburi si piulite” in fereastra de cautare pe Google.
- Pagini asa-zise orfane, care nu permit reintoarcerea catre pagina-mama, supun cititorul unor eforturi pe care nu le va face cu alta ocazie, chiar daca isi doreste sa citeasca ce aveati de spus.
- Aspectul general
- O pagina plina de borduri, de spatii impartite asimetric, de zone aride amestecate cu altele foarte aglomerate, sunt specifice unor incepatori in web design.
- Pagini care nu se incadreaza in dimensiunile standard ale ferestrei browserului 800×600 pixeli, nu tenteaza cititorul si vor fi in cel mai scurt timp eliminate din plutonul castigator, daca , prin eroare au ajuns acolo.
- O pagina fara punct focal, sau cu prea multe astfel de puncte de interes, pierd atentia cititorului.
- Butoanele de navigare amplasate central, si avand dimensiuni uriase (tinand loc, poate, de elemente grafice) sunt greseli atribuite in general incepatorilor.
- Elemente inghesuite pe un segment de pagina, lipsa contrastului intre culori si text, a unei ierarhizari logice a textului, pagini care au informatia prezentata de-a valma, nu vor avea niciodata atributele unui site profesionist.
- Scopul pe care trebuie sa il aveti in vedere atunci cand creati o pagina si va doriti ca aceasta sa arate profesionist, nu este sa spuna totul de la primul click, ci sa retina atentia suficient pentru ca cititorul sa fie convins ca o sa gaseasca ceea ce-si doreste, in cel mai complet mod, si in cel mai scurt timp.